Jag har fortfarande inte riktigt vant mig vid upplägget på de amerikanska apoteken. Även om många nystartade apotekskedjor i Sverige försöker integrera sig med väletablerade matvaruhus ligger apoteket ändå tydligt åtskilt. På de apotek jag har besökt här i USA ligger apoteket i varuhuset, alltså kan vanliga produkter från matvaruhuset helt plötsligt övergå till apotekets receptfria artiklar. Jag menar inte att det är fel, men det är ovant.
Jag tror att man som svensk har ganska tydliga förväntningar på hur ett apotek ska se ut. Om förväntningarna inte uppfylls finns en risk att man omedvetet inte tar apoteket på allvar. Egentligen är det inte så konstigt med tanke på att många av oss är uppvuxna med Apoteket AB som ensam aktör. Och de satte en standard, i alla fall för mig.
Visserligen har de nya apotekskedjorna börjat profilera sig lite. Numera finns subtila variationer i inredningen och jag har främst noterat skillnader i val av färg. Mångfald är positivt, men det är nog vist att börja med diskreta förändringar som kunderna kan vänja sig vid utan att bli ivägskrämda.
Troligtvis finns det många farmaceuter som tycker att det är roligt att besöka utländska apotek för att erfara just skillnaderna. Åtminstone gör jag det. I våras när jag besökte en vän i Madrid stannade jag vid åsynen av apoteket på bilden ovan. Kombinationen av apotek och graffiti var naturligtvis helt ny för mig. Kanske var det ett apotek som riktat in sig mot ungdomar med ett särskilt anpassat sortiment?
Jag undrar just hur länge det kommer dröja innan det är allmänt accepterat för ett apotek att profilera sig med dekorativ graffiti här i Sverige? Eller är vi redan redo att ta ett sådant apotek på allvar?