Har tillbringat Kristihimmelsfärdshelgen på Legoland i Danmark. Inplanerat sedan länge och barnen eld och lågor så klart. Allt frid och fröjd med andra ord om det inte vore för att jag tre dagar före avfärd blev kanonförkyld.
Ställa in en sån efterlängtad aktivitet för en förkylning var naturligtvis inte att tänka på. Men efter en flygresa som gav lock för öronen även efter landning och en dag bland legobitar, massor av folk och riktig sommarhetta var förutom öronen även näsa och bihålor igentäppta och nässprayen på väg att ta slut och kändes ganska verkningslös. Jag mådde minst sagt pyton.
Räddningen blev ett apotek i Grimstad. I Danmark säljs även de receptfria läkemedlen bakom disk, det gick inte bara att ta en spray, betala och gå ut till de väntande barnen i bilen. Nej jag fick vänta men det var det värt. När det blev min tur ställde farmacevten två frågor:
Var det allergi eller förkylning?
– Förkylning, svarade jag.
– Var det bara i näsan eller i bihålorna också?
– Öron, bihålor, allt.
Farmacevten tog då fram en nässpray till mig som enligt förpackningen hjälpte mot näs- och bihålestopp. Och det gjorde den!
Min fundering kring detta handlar om hur mycket lättare det blev för den danska farmacevten att ställa rätt frågor. I Sverige hade jag rusat in tagit en spray och gått till kassan utan att vara i närheten av en farmacevts rådgivning och gått ut mindre hjälpt.
Jag inser att det finns andra fördelar med att ha läkemedlen framme (snabbheten till exempel) men här ”tvingas ” ju farmacevten att ställa frågor.
Min andra reflektion handlar om att det nog inte finns några ”enkla” läkemedel. Nässpray tillhör ju de läkemedel som snabbt och kom ut i vanligt handel men även här går det ju uppenbarligen att göra olika val beroende på varför och var man är täppt.
Malin Schiratzki, informatör, förbundskansliet.