Spårbarhet vid Apotekets hälsokoll
När Apoteket lanserade tjänsten Hälsokoll infördes rutiner för spårbarhet på Socialstyrelsens initiativ. I fallet Doc Morris fanns inga sådana rutiner - företaget hade ingen dialog med myndigheten inför starten av den ökända blodprovstagningen.
I fjol lanserade Apoteket AB tjänsten Hälsokoll på ett stort antal apotek. Tjänsten innefattar bland annat en hälsoenkät, blodtrycksmätning, kolesteroltest och mätning av midjemått.
Vid lanseringen betonade Apoteket att de kunder som gör kollen inte hamnar i något register.
Men företaget hade en dialog med Socialstyrelsen kring lanseringen och enligt Andor Wagner, ansvarig för apotekstillsyn på Socialstyrelsen, skedde en förändring i det tänkta upplägget på myndighetens initiativ. Rutiner för spårbarhet, via telefonnummer, infördes.
Sådana rutiner fanns inte i det aktuella fallet Doc Morris i Sollentuna – och företaget har hittills lyckats spåra få av dem som kan ha smittats.
Doc Morris hade heller inte, enligt Andor Wagner, kontaktat Socialstyrelsen för en dialog innan lanseringen av testet.
Socialstyrelsen anser inte att Hälsokollen, trots att den enligt Apoteket utförs av legitimerad personal, kan klassas som hälso- och sjukvårdsverksamhet.
– Vi ser det som hjälp till egenvård, vilket ligger utanför sjukvården. Apoteket har varit noggranna med att personalen ska hänvisa till sjukvården när mätvärden ligger utanför de normala, säger Andor Wagner.