Det är inte tillåtet med reklam för receptbelagda läkemedel som vänder sig till allmänheten, men lagen gör undantag när det gäller kampanjer för vaccination mot smittsamma sjukdomar. Vaccinationskampanjerna riskerar dock att glida över i reklam för enskilda vaccin.
Gardasil mot livmoderhalscancer är ett exempel där kritiker hävdat att tillverkarens information till tonårsflickors föräldrar snarare varit reklam för vaccinet än en kampanj för vaccinering.
LIF har tagit åt sig den kritiken och vill skärpa upp branschens etiska regler kring vaccinationskampanjer. De har nu lagt ut ett förslag till nya regler på sin hemsida som bland annat innebär att produktnamn och logotyper i fortsättningen inte får förekomma i de vaccinationskampanjer som godkänns av branschorganisationen.
De föreslår också att det inte ska vara tillåtet med vaccinationskampanjer i form av direktreklam, vare sig den postas eller delas ut.
Berörda och intresserade uppmanas att lämna synpunkter på det nya förslaget till etiska regler senast 6 maj.