”Kedjorna har bättrat sig”
Efter flera missar i inledningsskedet följer nu apotekskedjorna och dagligvaruhandeln reglerna för marknadsföring av läkemedel bättre, enligt Läkemedelsverket.
Efter omregleringen av apoteksmarknaden fick Läkemedelsverkets tillsynsfunktion för marknadsföring fullt upp.
I flera fall upptäckte verket marknadsföring som stred mot föreskrifter och/eller läkemedelslagen.
Apotek Hjärtat, Familjeapoteket, Hemköp, Ica och OKQ8 stod alla som avsändare till marknadsföring som inte höll måttet enligt Läkemedelsverket, som också skickade påpekanden till företagen.
I ett fall hotades Ica med miljonbelopp i vite, efter att företaget inte förändrat marknadsföring trots ett påpekande från Läkemedelverket.
Men efter de många överträdelserna i reformens inledningsskede är missarna nu färre.
– Företagen har rättat upp det som var fel och mitt intryck är att man nu tar mer seriöst på marknadsföringsreglerna, och faktiskt läser dem, säger Ragnhild Johnsson, utredare på Läkemedelsverket.