Statliga Apoteket AB är den senaste i raden av apotekskedjor som satsar på smink och kosmetika, uppger Dagens Apotek idag.
Nykomlingen Boots vd Per Geber berättade tidigare här på sajten att företaget ska satsa stort på skönhetsprodukter som storsäljaren No 7.
Tidigare har även apotekskedjan Doc Morris fått uppmärksamhet genom att anställa hudterapeuter på sina apotek.
Trenden är tydlig, och nu har även Sveriges Farmacevtförbund fattat ett strategiskt beslut i linje med denna utveckling.
Vid ett styrelsemöte idag, den 1 april, antogs ett program i fem steg som syftar till att fasa ut samtliga farmacevter ur förbundet och istället rekrytera hudterapeuter.
– Vi tror vi har bättre förutsättningar på det här området. Vi måste helt gå i takt med omvärlden, säger förbundsordförande Thony Björk, som samtidigt föreslår ett namnbyte till Sveriges Farmakosmetikförbund.
Förbundet kommer att erbjuda kurser i kosmetik och hudvård för befintliga medlemmar som vill byta spår.