Specialläkemedelföretaget Sobi, med cirka 500 anställda, bildades i fjol genom en sammanslagning av Swedish Orphan och Biovitrum. Nu har Sobis styrelse beslutat att bolagets kostnader måste sänkas med 100 miljoner kronor på årsbasis.
Effektiviseringar ska därför, enligt företaget, nu genomföras inom samtliga funktioner. Huvuddelen av åtgärderna ska ske inom preklinisk utveckling, tillverknings- och kvalitetsfunktionen samt inom processutveckling, analys och kontroll (CMC).
Besparingarna kommer delvis att förverkligas under 2011, men ”full effekt” beräknas uppnås först 2012. Företaget genomför samtidigt en nyemission.
– Genom dessa åtgärder skapar vi en ökad flexibilitet och sänker kostnadsläget i bolaget. Jag beklagar att det också innebär personalneddragningar, men det är tyvärr en nödvändighet för att säkra Sobis framtida lönsamhet, säger Kennet Rooth, vd på Sobi.
Förhandlingar kommer nu att inledas med berörda fackliga organisationer.
Christer Borg, ombudsman på Sveriges Farmacevtförbund, uttrycker viss förvåning över beslutet.
– Vi är lite undrande inför det här eftersom vi bara för ett knappt år sedan avslutade förhandlingar med Sobi. Då fick ett antal anställda gå i samband med Biovitrums uppköp av Swedish Orphan. Men sammanslagningen innebar ingen förändring av den legala strukturen, det vill säga man behöll formellt flera bolag, juridiska personer. Personalen behöll sina anställningar i dessa bolag. Så nu får vi se vilket eller vilka bolag som drabbas av neddragningarna, det är fortfarande oklart.