Apoteket fick nyligen utmärkelsen i Kommunikation 2011, en undersökning av bemanningsföretaget Hammer & Hanborg som arbetar inom kommunikationsbranschen. De har frågat 3 500 kommunikatörer om vilka som lyckas bäst med sin marknadsföring. Nästan var femte, 18 procent, hävdade att det var Apoteket inom branschen hälso- och sjukvård. Ingen av de nya apoteksaktörerna fick mer än 3 procent av rösterna.
Frågan är vad Apoteket gjort som lyckats så väl?
– Vi har jobbat relativt långsiktigt. I och med omregleringen startade vi ett arbete om vilka vi vill vara på den nya marknaden. Vi jobbade med våra kärnvärden och hade mycket interna aktiviteter 2007-2008. Det har varit en framgångsfaktor, säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör, Apoteket AB.
Samtidigt har företaget, hävdar hon, lyckats anpassa sig till de nya förutsättningarna på marknaden.
– Vi måste på ett helt annat sätt följa med vad de andra gör inom branschen. Det ger inspiration och nya idéer. Men det är också en tuffare miljö där vi måste synas och låta mer.
I slutet av förra året fick Apoteket pris från Sveriges Annonsörer i kategorin långsiktigt varumärkesbyggande. Dessutom visar den senaste Apoteksradarn, en månatlig undersökning av företaget Scandinfo Marketing Research, att svenskarna har större förtroende för Apoteket än de nya apotekskedjorna. När det gäller personalens kunnighet får apoteket dubbelt så högt betyg som närmaste konkurrenten, Apotek Hjärtat.
En trolig orsak till framgången är också att Apoteket varit monopolföretag och därför fått ett försprång.