Det har nu gått ett par veckor sedan den senaste uppdateringen då skolschemat har varit hektiskt.
Det har nu gått ett par veckor sedan den senaste uppdateringen då skolschemat har varit hektiskt. Förra veckan skrev jag en tentamen som till största delen berörde kanadensisk lagstiftning vad gäller farmaceutisk praxis. Man kan jämföra det lite med kursen i ”kvalitetssäkring och regulatoriska krav” som vi läser hemma i Uppsala, men denna kurs är dock mer fokuserad på vilka lagar och regler som gäller ute i praktiken på apotek, inklusive förskrivningsregler o.s.v.
Fokus ligger alltså inte på att lära sig särskilt mycket om lagar och regler inom farmaceutisk industri. Lagstiftningen är indelad i ’federal’ och ’provincial’, där federal involverar hela landet medan provincial endast berör den provins som avses, i detta fall Alberta.
Apotekare som jobbar inom apoteksmarknaden här i Kanada, särskilt här i Alberta-provinsen, har rätt att utöva aktiviter såsom: administrering via injektion, förskrivning av läkemedel (förutom narkotikaklassade läkemedel), bereda läkemedel, dispensera läkemedel, sälja läkemedel. Runt dessa aktiviteter finns en hel drös med regler och lagar som kan vara lite drygt att plugga in, speciellt när de många gånger skiljer sig från Sverige :-).
Att tillämpa lagarna med praktiken som vi gör under labbarna har dock varit otroligt givande och jag får chansen att verkligen se hur mina farmaceutiska kunskaper gör nytta. I kombination med de reglementen, måste vi hela tiden se till att ha en patient fokuserad attityd och då kommer kommunikationsbiten in i bilden.
Föreläsningarna i evidensbaserad medicin har lidit mot sitt slut, och kursen avslutas dels med ett grupp projekt där vi kritiskt granskar studier som har utförts kring behandlingar om diabetes orsakad nefropati och sedan skriver vi även en tentamen om ett par veckor.
Idag ska jag träffa min grupp och försöka komponera ihop en bra presentation av vårt arbete.