Följ Svensk Farmacis nyhetsbrev

Prenumerera och få de senaste nyheterna.
Följ oss på
FacebookTwitterRSS

Till sista vilan med Hjärtat?

27 oktober 2017
Apotek Hjärtat använder "Hälsa hem" som slogan på sina e-handelsförsändelser. En av Svensk Farmacis läsare tycker att budskapet är en aning dubbeltydigt.

Idag fick vi detta foto från en läsare som fått en hemleverans från Apotek Hjärtat.

”Hälsa hem” kan tyckas vara en klatschig slogan på ett hemlevererat paket med hälsoprodukter.

”Hälsa dem där hemma” är en annan harmlös (men knappast avsedd) tolkning av budskapet.

Men så här i Halloweentider tänker Svensk Farmaci framför allt på den gamla idiomatiska betydelsen hos uttrycket. Med ”Nu kan du hälsa hem” menar man ju att det kommer att gå riktigt illa för den man talar med. Vågar man ens använda produkten med det budskapet ringande i öronen?

Trevlig Halloween önskar redaktionen.

För Svensk Farmacis kommentarfunktion gäller lagen om elektroniska anslagstavlor. Som skribent ansvarar du själv för innehållet. Kommentarerna granskas löpande. Språket ska vara vårdat. Personangrepp och nedsättande omdömen om kön, religion, etnicitet, sexuell läggning samt helt irrelevanta eller kommersiella budskap accepteras inte. Inlägg som inte uppfyller reglerna kan komma att raderas helt eller delvis. Om du tycker att ett inlägg inte uppfyller dessa regler - anmäl gärna kommentaren till redaktionen.

Disqus-kommentarer

  • Apotekare pensionerad

    Lite tveksamt. På sjukhusapoteket fick vi sjukvårdssdistriktets tidning och en gång var en tävling om ett nytt och bättre namn på den. Jag kom på att Sista skriket vore bra och klatschigt. Men så kom jag på att det kunde tolkas negativt och som kritik mot vården där. Jag avstod att skicka in det. Det var nog bra för namnförslagen publicerades. Ganska rolig läsning faktiskt. Förslag som Haggebladet. Det var de tre första bokstäverna i sjukvårdsdirektörens namn.