finess och omtanke"" /> finess och omtanke"">

Följ Svensk Farmacis nyhetsbrev

Prenumerera och få de senaste nyheterna.
Följ oss på
FacebookTwitterRSS

”Sälj med
finess och omtanke”

29 maj 2015
BLOGG: Säljtänket riskerar underminera förtroendet för det farmaceutiska yrkesutövandet på apotek - om det inte sätts in i ett rimligt sammanhang. Sälj med finess och omtanke, uppmanar Sveriges Farmaceuters etikråd.

Apotekare och receptarier som arbetar på svenska apotek ska ha en yrkeslegitimation.

Detta innebär att man har en utbildning som garanterar att man har en kompetens för sitt yrke.

Det finns 21 yrkeskategorier inom hälso- och sjukvården som har en legitimation. Regelverket återfinns i kapitel 4 i Patientsäkerhetslagen. För apotekare och receptarier innebär legitimeringskravet på apotek att det inte finns någon annan yrkeskategori som kan utöva farmaceutyrket – dvs ingen annan kan vara apotekare eller receptarie på apotek.

Legitimationen innebär, utöver krav på utbildning och vetenskaplig förankring, ett ansvar för att upprätthålla patientsäkerhet i yrkesutövningen. Farmaceuter utövar sitt yrke – med kvalificerade arbetsuppgifter – självständigt och med eget ansvar för det man gör.

På apotek innebär detta rimligtvis att man genomför rådgivning i egenvård och receptexpedition med patientens bästa i fokus. Patienten ska ha korrekt rådgivning och korrekt läkemedel och dessutom kunna använda läkemedlet på rätt sätt.

Detta stämmer väl in med en av de etiska riktlinjerna, som finns utarbetade för farmaceuter: ”Farmacevten har individens hälsa och välbefinnande som främsta mål”.

Men hur fungerar detta i praktiken på landets apotek?

En del apotek har krav angående hur lång tid en receptexpedition får ta. Men – det är inte rimligt att anta att alla expeditioner tar lika lång tid. Ibland måste man ge en patient längre tid, för att säkerställa att hen har förstått dosering och vet varför ett läkemedel ordinerats. Då känner sig också patienten sedd och väl behandlad. Det skapar förtroende för apotekare och receptarier som yrkesutövare.

Självklart är det ibland tungt när det är många i kö till receptexpeditionen och chefen tycker att allt ska gå snabbare.

Men vad är ditt ansvar?

Det är din uppgift att koncentrera dig på patienten framför dig! Du har inte ansvar för alla kunder och patienter i apoteket. Det är din chefs problem om ni är lågt bemannade och schemat är tight. Du ansvarar inte för schemat – det ansvaret har chefen!

Du ansvarar för dig och din kund/patient.

Ansvaret för dig själv innebär att du ser till att vara så utsövd och pigg som det är möjligt och att du tar de raster du ska.

Vem blir hjälpt av att du inte får – eller inte tar – lunchrast, utan hoppar över rasten för att det är så mycket kunder i apoteket? Hur säker är du i ditt yrkesutövande när du blir okoncentrerad och trött och kanske får blodsockerfall?

Det finns krav på merförsäljning i alla aktiviteter som man genomför på ett apotek. Hur genomför du som farmaceut dessa?

En del säljer glatt och energiskt, andra är väldigt tvekande.

Merförsäljning bidrar till att apoteket blir lönsamt och därigenom får vi faktiskt vår lön.

Men – det finns en risk att säljtänket underminerar förtroendet för det farmaceutiska yrkesutövandet på apotek, om det inte sätts in i ett rimligt sammanhang.

Merförsäljning kan innebära att man till en patient med antibiotika för övre luftvägsinfektion erbjuder nässpray och pappersnäsdukar.

Då har man sett patientens problem och försöker hjälpa till – och visar därigenom också omtanke om patienten.

Att erbjuda schampot som finns till extrapris eller glöggkryddor till samma kund skapar troligen inte samma känsla av omsorg hos patienten.

Sälj, men gör det med finess och omtanke!

Etikrådet

För Svensk Farmacis kommentarfunktion gäller lagen om elektroniska anslagstavlor. Som skribent ansvarar du själv för innehållet. Kommentarerna granskas löpande. Språket ska vara vårdat. Personangrepp och nedsättande omdömen om kön, religion, etnicitet, sexuell läggning samt helt irrelevanta eller kommersiella budskap accepteras inte. Inlägg som inte uppfyller reglerna kan komma att raderas helt eller delvis. Om du tycker att ett inlägg inte uppfyller dessa regler - anmäl gärna kommentaren till redaktionen.

Disqus-kommentarer

  • Anna

    Bra skrivet och detta ämne känns ständigt aktuellt. Vill dra mig till minnes en inskolning på ett apotek som där det vid ett kort tillfälle förekom en skylt med text i stilen ”om vi glömmer att fråga/erbjuda dig X så får du en förpackning gratis!”. Denna stränga ”fråga alla”-drive kändes rent olämplig att utsätta alla receptkunder för. Det var knappast omtänksam merförsäljning anpassat efter respektive kund. Så ja, jag var utomordentligt ”glömsk” och en hel del receptkunder (bl.a. en som nyss fått tungt sjukdomsbesked) fick med sig denna varan, p.g.a. min glömska (omtanke/försök till professionalitet).

Annonsera och prenumerera

Månadens fråga

Vilken av dessa kandidatstäder anser du mest lämplig för EMA:s nya säte?

Visa resultat

Loading ... Loading ...