Följ Svensk Farmacis nyhetsbrev

Prenumerera och få de senaste nyheterna.
Följ oss på
FacebookTwitterRSS

”Tro inte på det din
hjärna försöker intala dig”

9 maj 2018
STUDENTBLOGGEN: Apotekarstudenten Maryam Hosseinian berättar hur meditation och medveten närvaro hjälpt henne i universitetsstudierna och livet i stort.

Hej på er! Nu har det blivit min tur att blogga för studentbloggen. Mitt namn är Maryam och jag pluggar apotekarprogrammet på Uppsala universitet och i år sitter jag som sekreterare i studentutskottet.

När jag började på apotekarprogrammet kände jag mig stensäker på att det här var det jag ville göra. Jag hade ställt in mig på att plugga stenhårt i fem år och hade av någon anledning intalat mig att universitet skulle gå lika bra som grundskolan och gymnasiet. Jag hade SÅ fel.

När nollningen och alla introduktionsföreläsningar var över och utbildningen drog igång på riktigt fick jag en mindre chock.

På BMC, där jag pluggar, hölls de första kurserna i stora och kalla salar. Föreläsarna visste inte vilka vi var och allt var väldigt opersonligt och fyrkantigt. Jag brukade se mig omkring i salen och såg att de flesta antecknade flitigt och antog bara att alla hängde med, vilket ledde till att jag kände mig dum när jag inte gjorde det.

Att sitta i en stor sal med över 80 personer som antecknar, harklar och vrider sig i stolen gjorde att mitt fokus studsade runt i rummet likt akustiken. När jag tappade fokus började jag istället dagdrömma, ofta om hur jag kuggade tenta efter tenta. Allt detta ledde till att min självkänsla sjönk till botten och jag började intala mig själv att jag helt enkelt inte är tillräckligt smart eller duktig för att klara av detta.

Men så en dag satt jag och skummade igenom Youtube, när jag av en slump klickade mig in på en Tedtalk som handlade om hur mindfulness höjde studieresultaten och självkänslan bland grundskoleelever.

Eftersom jag kände igen mig själv började jag söka mer information i ämnet och hittade en uppsjö av studier som visade hur mindfulness och meditation kan öka fokus, motivation, minne, kreativitet med mera.

Jag började känna att mina studieresultat kanske inte berodde på att jag var kass, utan att jag helt enkelt inte använde rätt verktyg i mina studier. Dessa insikter väckte hoppet om kanske kunde vända min situation om jag applicerade det jag lärt mig på min vardag.

Det jag fick lära mig var att våra hjärnor (bland annat) är uppbyggda av ett nätverk mellan olika strukturer i hjärnan som på engelska kallas ”default mode network”, förkortas DMN, som aktiveras när vi dagdrömmer, tänker tillbaka på ett gammalt minne, tänker på oss själva eller inte fokuserar på någon särskild uppgift.

Meditation och medveten närvaro hämmar aktiviteten i DMN, vilket ökar fokus på det som händer runt omkring oss. På vilket sätt sker det här? Vid meditation brukar man få som uppgift att fokusera på sin egen andning. Ju längre man kan hålla fokus på andningen desto mindre tid tillbringar vi i DMN, där våra autopilot styr. Genom att implementera denna princip i vår vardag, t.ex. utforska hur stolen vi sitter på känns eller hur många olika ljud en kan urskilja när vi sitter på bussen befinner vi oss alltid exakt HÄR och alltid exakt NU.

Vi tar då kontrollen över våra tankar och känslor och därmed våra liv. I och med att vår hjärna dessutom är plastisk, blir den bättre på att fokusera på att vara närvarande ju mer vi tränar. Vi måste påminna oss själva att det hör till hjärnans uppgift att tänka, precis som det hör till hjärtats uppgift att pumpa blod. Därför är det viktigt för oss att vara medvetna om att dessa tankar inte produceras av oss som personer, utan av hjärnan som organ. Den franske filosofen Descartes sa ”jag tänker, därför är jag” men det betyder inte ”jag är det jag tänker”. Hjärnan kommer fortsätta tänka vare sig du vill det eller inte. Det blir då vår uppgift att inte tro på våra tankar när de är negativa eller destruktiva och istället observera dem objektivt och se de för vad dem faktiskt är, en tanke och inte en sanning.

Hur kan vi använda oss av detta under vår studietid?

Jag började med att ladda ner appen ”headspace” där en vänlig röst under 10 dagar guidar ca 10 minuter korta meditationssessioner. På så sätt fick jag lära mig och öva på hur jag leder tillbaka mitt fokus från mina tankar till det som händer i min omgivning. Därefter började jag applicera det jag lärt mig i skolan. Jag brukade sätta mig längst fram i salen och låtsas att jag är en åskådare på teater. Allt föreläsaren sa eller gjorde blev en del av en handling som jag observerade objektivt. Så fort jag stötte på något jag inte förstod kunde jag till en början återigen hamna i en negativ tankespiral som i sin tur ledde till en känsla av stress och oro. Men jag lärde mig så småningom att hämma tanken genom att istället tänka ”Default mode network är igång, dessa tankar är inte sanna. Observera det du ser”.

Ju mer jag övade, desto bättre blev jag på att vara objektiv och snäll mot mig själv. När jag inte förstod något så accepterade jag det istället för att identifiera mig med det vilket gjorde det lättare för mig att våga fråga regissören (läraren) om hen kan förklara handlingen (informationen) på ett alternativt sätt.

Mindfulness hjälpte även till under tentaperioden då jag brukade vara som mest stressad och disträ. Att hela tiden kontrollera vår andning när man känner att huvudet kokar över, ger oss återigen kontrollen över våra liv. Det är dessutom allmänt känt att stress är immun nedsättande, därför är det viktigt att vi har koll på stressen så att den inte tar kål på oss.

Att lära mig om mindfulness har inte bara hjälpt mig med mina studier, utan med resten av mitt liv. Att se världen för vad den är istället för att se den genom ett filter med mina tankar, känslor och åsikter har gjort mig mindre reaktiv och mer öppen och lugn.

Så, om du känner att du också kan vara tankspridd, stressad eller ha negativa tankar tänkte jag ge dig några tips. Börja med att ladda ner en valfri app med guidande meditation så att du lär dig tekniken. Applicera det du lär dig vid minsta tillfälle du får. Du behöver inte sitta i lotus positionen på en meditationskudde för att det ska bli rätt. Du kan öva på bussen till skolan, när du borstar tänderna eller äter mat. Hur känns sätet? Vad har maten för konsistens? Hur smakar tandkrämen? Utforska hur dina sinnen tolkar din omgivning. Bli inte frustrerad om du försvinner in i dina tankar, observera bara varje gång det händer och led tillbaka fokusen. Varje gång du lyckas med att leda tillbaka fokusen är en stor vinst. Var snäll och empatisk mot dig själv.

Det viktiga är att verkligen förstå att det här inte går över en natt. Du behöver vara konsekvent i din träning. Det är inte svårt, men det kommer kräva tålamod och disciplin.

Trots att hjärnan inte är en muskel, så tränas den med samma princip, d.v.s. ju hårdare du tränar, desto bättre resultat får du. ”We are what we repeatedly do. Therefore, excellence is a habit, not an act”.

Lycka till!

Maryam Hosseinian

För Svensk Farmacis kommentarfunktion gäller lagen om elektroniska anslagstavlor. Som skribent ansvarar du själv för innehållet. Kommentarerna granskas löpande. Språket ska vara vårdat. Personangrepp och nedsättande omdömen om kön, religion, etnicitet, sexuell läggning samt helt irrelevanta eller kommersiella budskap accepteras inte. Inlägg som inte uppfyller reglerna kan komma att raderas helt eller delvis. Om du tycker att ett inlägg inte uppfyller dessa regler - anmäl gärna kommentaren till redaktionen.

Disqus-kommentarer

  • Apotekare pensionerad

    När jag studerade fanns inga appar, men jag hade i militär utbildningen lärt mig avslappningsövningar av en läkarstudent från Karolinska, som var på samma logement som jag. Jag studerade hårt i 45 minuter, sedan 10-15 minuters avslappning i ett läge mellan sömn och vila. Sedan var man på topp igen. Lyssnade också på lugn klassisk musik typ Albinoni också ibland en stund. Att sova tillräckligt och bra är viktigt för under sömnen så blir det du studerat till långtidsminnen dvs för tentan. Drick inte kaffe efter kl 15 för att störa sömnen och inlärningen.

    En del av mina manliga studiekamrater använde alkohol som avslappning. Eftersom alkohol är dyrt så framställde de egen alkohol av jäst, socker och vatten. De hade en ombyggd konservgryta med kylare som hembränningsapparat. Den transporterades i en speciell väska mellan studenthemmen i Stockholm. Eftersom apparaten ständigt flyttades var den i princip omöjlig att avslöja och upptäcka. Men det smakade fruktansvärt dåligt. De använde sig av ginessens som smaksättning och drack grogg med tonic, då gick det ner men inte gott var det. Det smakade jäst och finkel.

  • Apotekare pensionerad

    När jag gjorde repmånad på Etappstaben, som styrde sjukvården för nästan 18000 soldater. Vi var 10 officerare och leddes av en överste. Den stora händelsen var dagen när repgubbarna ryckte in för det är då problemen kan uppstå. En repgubbe var fruktansvärt berusad och hade med sig en 10 liters dunk med hembränt, som han vägrade släppa. Det blev handgemäng och han kastades i arresten. Nästa morgon briefade översten oss om dagsprogrammet. Jag fick reda på vilken tid han skulle träffa repgubben med 10 liters dunken. Naturligtvis råkade jag passera honom, när han satt och väntade på samtalet. Han såg liten ynklig, skrämd och darrig ut. Han blev hemskickad pga detta.

    Annars var det bra på staben. Det var resonerande och lyssnande mer än order. Det berodde nog på det stora ansvaret vi hade och att det var viktigt att inget blev fel. Därför lyssnade man in synpunkter på felkällor av olika specialister. På staben var det planering hur t.ex det stora fältsjukhuset skulle förflyttas. De fick exakta order från oss med tidpunkter och vägar de skulle välja, så sådana saker slapp de sköta själv.

Annonsera och prenumerera

Månadens fråga

Läkemedelsverket har gjort en första kartläggning apropå ett eventuellt införande av ett farmaceutsortiment på apoteken. Är ett sådant sortiment önskvärt eller inte?

Visa resultat

Loading ... Loading ...