Följ Svensk Farmacis nyhetsbrev

Prenumerera och få de senaste nyheterna.
Följ oss på
FacebookTwitterRSS

”Det finns fler dimensioner än politiska beslut och TLV-regler”

21 maj 2018
ETIKBLOGGEN: Vill vi inte ha ett eget ansvar för vår profession och vad den gör på apotek? Etikforum replikerar på Christina Ljungbergs inlägg om farmaceuter på apotek.

Vårt blogginlägg har gjort precis det vi eftersträvade – väckt debatt. En del skribenter instämmer, andra inte. Har vi lyckats nå farmaceuter på apotek och få dem att reflektera över sitt arbete, är vi väldigt nöjda.

Det finns tydligt två grupperingar. Den ena är nöjd med sakernas tillstånd och anser att vi i Etikforum inte förstår dagens arbetsmarknad. Den andra tycker att vi tar upp en problematik som faktiskt finns i vardagen.

Det är säkert så, att är man väl förankrad i apotekens värld, har arbetat där under flera år och som arbetstagare har erfarenhet och självförtroende i sin roll, då är det inga problem att kombinera professionell integritet och merförsäljning.

Tyvärr är detta inte fallet för alla arbetstagare inom apoteksvärlden och vi, i vår roll som Etikforumledamöter, kontaktas emellanåt av dessa kollegor.

Det är tankeväckande att en kollega tycker att vi skuldbelägger medarbetare inom apotek, eftersom, påtalar hon, man på apotek ju jobbar precis som man ska, i enlighet med bland annat politiska beslut. Men det finns ju andra dimensioner. Etik innebär ju bland annat just att flera olika synsätt kan vara korrekta – det är just det som är det etiska dilemmat!

Det är också värt att notera att de som inte delar våra synpunkter, eller inte vill förstå dem, ser orsaken till förhållandena på apotek i omvärlden – som exempelvis politiska beslut.

Och det är just det vi är efter: Vill vi inte ha ett eget ansvar för vår profession och vad den gör på apotek? Också?

Etikforum

Fotnot: Läs Etikforums inlägg som startade debatten här.

För Svensk Farmacis kommentarfunktion gäller lagen om elektroniska anslagstavlor. Som skribent ansvarar du själv för innehållet. Kommentarerna granskas löpande. Språket ska vara vårdat. Personangrepp och nedsättande omdömen om kön, religion, etnicitet, sexuell läggning samt helt irrelevanta eller kommersiella budskap accepteras inte. Inlägg som inte uppfyller reglerna kan komma att raderas helt eller delvis. Om du tycker att ett inlägg inte uppfyller dessa regler - anmäl gärna kommentaren till redaktionen.

Disqus-kommentarer

  • Felix

    Det blir inte mycket diskussion om ni raderar kommentarer som inte faller er i smak. Jag får omformulera mig.
    För det första, eran resonemantg är flummig och spekulerande. Ni nämner att det finns ”andra dimensioner”, men ni besvärar er inte att konkretisera vilka de är. Man får anta att det handlar om ”dimensionen” som är direkt kopplad till antal tidsenheter spenderade på farmakologisk diskussion per patient. Att detta parameter är enligt er och vissa (förvirrade) forskare kopplad till lojalitet mot arbetsgivaren. I själva verket beskriver denna siffra kundernas behov.

    Nämligen är det så att det finns visst olika aspekter vid expediering av mediciner, men allra viktigast är den nöjda kunden. Visst är kvalitet en viktig bas, men apotek är uteslutande privata och får betalt av fria marknaden, dvs nöjda kunden. Och de flesta kunderna vill inte ha en föreläsning, vill faktiskt inte alls ha rådgivning, farmaceuterna ger bara kunderna de de vill ha. Har aldrig hör att någon som ville blev nekad rådgivning, har ni? Och sedan har vi on line apotek. Hur många farmakologi-diskussion tidsenheter per patient blir det på den planen?
    Att säga att ni inte förstår krafterna som dominerar i apoteksvärlden är inte synonmt med att vara nöjd med läget. Vi bara behöver någon som vet vad de pratat om, och kan tänka sig placera krafterna där det behövs – prata med beslutsfattarna, kräva mer behörigheter för farmaceuter, rätt att förlänga vissa recept, samhällsfarmaci forskning kopplad till apotek, bättre koppling mellan apotek och vården osv. Då skulle vi kanske ha mer att prata om med kunderna. Vilka kanske skulle även kunna äntligen bli kallade för patienter.

  • Sara L

    Det viktigaste är att kunden är nöjd skriver du. Ja, så kan det förstås vara i de flesta fall. Men kunden som vill hämta ut sin Xanor före intervallet? Kunden som aldrig fick den viktiga information om hur Mycostatin ska tas, och som var väldigt nöjd när den gick från apoteket efter en snabb expediering men sedan inte fick effekt av sitt läkemedel? Personalen på apoteket har ett ansvar som sträcker sig lite längre än till kundnöjdhet i alla lägen.

  • Maria

    Vårt uppdrag enligt läkemedelsverketförtydligat.

    Läs andra stycket under rubriken: Hur apoteken kan säkerställa att kraven på information och rådgivning uppfylls.

    https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Apotek–handel/Apotek/Distanshandel/Om-information-och-radgivning-distanshandel-med-lakemedel/

    Jag vet att jag gör skillnad och gör alltid kunden nöjd i slutändan även de som inte ansåg sig ha tid med min information. Yrket kräver yrkesstolthet och att vi inte lämnar över ansvaret på lekmän vare sig de kallas kunder eller patienter.

  • Felix

    Stycket som du hänvisar till är bara en mjuk vägledning. ”Ett alternativ skulle kunna vara”, ”apoteket bör”. Problemet med informerat samtycke kommer lösas med bara en extra klick eller en längre text som man klickar bort. Sedan är det business as usual.

    Yrket som det är nu kräver att FORMEN ang rådgivning respekteras, att uppenbara fel upptäcks och framför allt att administrativa reglerna följs. Det är ramarna, men egentligen är apotek serviceyrke precis som alla andra butiker, inte mycket plats för äkta yrkestolthet där.

  • Felix

    Xanor – se ovan ang ramarna som ska respekteras.
    Mycostatin – kunden har kanske blivit frågat om denne visste hur medicinen ska tas och svarade ja utan att tänka. Eller så har kunden beställt online och bara klickat bort alla dumma frågor som dyker upp. Sedan är det naturligtvis någon annans fel.
    Personalen på apoteket har absoult ett ansvar men lönen betalas av fria marknaden, tro inget annat. Man hade hoppats antar jag att det ska löna sig att vara häsoexpert och att det ska vara kundernas huvudkriterium men det blev inte riktigt så, nu får vi leva med det.

Annonsera och prenumerera

Månadens fråga

Läkemedelsverket har gjort en första kartläggning apropå ett eventuellt införande av ett farmaceutsortiment på apoteken. Är ett sådant sortiment önskvärt eller inte?

Visa resultat

Loading ... Loading ...