Följ Svensk Farmacis nyhetsbrev

Prenumerera och få de senaste nyheterna.
Följ oss på
FacebookTwitterRSS

Den blomstertid…

10 juni 2014
ETIKBLOGGEN: Är farmaceutisk omsorg förenlig med snabba kundmöten? Sveriges Farmaceuters etikråd bloggar om klyftan mellan farmacistudierna och apoteksgolvet.

Den blomstertid nu kommer, med lust och fägring stor.

Du är äntligen färdig med din utbildning. Legitimerad.

Specialist på läkemedel och specialist på rådgivning. Arbetslivet here I come, tänker du.

Känner dig redo att ta dig an ditt första jobb på apotek. Efter många års slit på universitetet. Du vill nu kunna applicera dina farmaceutiska kunskaper på ett professionellt sätt. Spännande!

Men när du väl befinner dig i verkligheten, som farmaceut på ett apotek, så ser det här med professionalitet lite annorlunda ut.

För hur var det nu med autonomin som gav yrket sin status, när du plötsligt blir tillsagd att du ska ge ”nicken, blicken och leendet” till alla kunder som kommer in på apoteket. Direkt. Titta gärna upp och nicka även om du står djupt involverad i ett samtal med en annan kund.

Och by the way, glöm inte att le även när kunden går ut från apoteket.

Glömmer du detta, då kan du inte få maxpoäng vid en Mystery Shopping. Ska kunden ut och resa, hojta då glatt ”trevlig resa” vid ett avslut. Och om det är en lördag hojta då gärna (också glatt) ”fortsatt trevlig helg”.

Men ok, det är ju faktiskt ganska trevligt att vara artig, att se kunden och ta hand om dem på bästa sätt. Det kostar inte heller mycket att önska en bra dag.

Känns ju faktiskt riktigt härligt att göra folk glada. Riktigt kul att jobba.

Men när ni på ditt apotek senare i veckan får mailet från chefen som berättar att apoteket inte håller måttet, då syftar inte chefen till att det var något fel med någon nick, blick eller leende (eller farmaceutiska kunskapen för all del) utan på den ekonomiska biten.

Då spelar det ingen roll att du lagt ner tid och farmaceutisk omsorg under dina kundmöten – för väntetiden har blivit lidande av detta. Målet att ta emot kunder under fyra minuters väntetid är inte uppnått. Är du en noggrann person behöver du nog lära dig att raska på lite grann. Annars blir ju köstatistiken dålig.

Snart kanske chefen vill ha 30 sekunders väntetid tänker du. Äsch, en överdrift; 40 sekunder låter mer rimligt. Men det är klart, det måste vara en svår matematisk formel som räknar ut hur lång tid kunder ska behöva vänta. Hade gärna velat se uträkningen. Kul med matematik, tänker du.

Chefen vill i sitt mail även se en högre produktivitet per medarbetare. Du har sålt för dåligt. Tre rader per kund skall det vara. Har du möjligen svårt för merförsäljning tipsar chefen att det inte spelar någon roll om du säljer försvarets hudsalva eller blodtrycksmätare, det skall vara 3 rader per kvitto.

Hmmm….kanske skulle de behöva lägga till någon kurs i merförsäljning på universiteten för nu är du långt ifrån det du har studerat …..

Och kampanjen undrar chefen vidare i mailet, hur kan vi förbättra den?

Kampanjförsäljningen måste bli bättre, tipsa gärna varandra på hur ni kan bli bättre.

Och förresten glöm inte EMV. Egna VaruMärket. Just det, fokus på medelköpet är inte så viktigt denna gång, satsa på att sälja EMV istället.

Det ger lägre medelköp att sälja EMV, men det gör inget för EMV tjänar man mest på. Sälj bara EMV nästa vecka uppmanar chefen. Chefen har dessutom lagt till tre utropstecken efter ordet EMV. Så det där med EMV måste vara något särskilt viktigt.

Chefen vill bestämt ha gröna siffror nästa vecka. Så festligt, grön är ju din favoritfärg. Passar bra nu också när det börjar bli sommar och gräset skimrar så fint i grönt.

Det var allt för denna gång avslutar chefen i sitt mail, men kom ihåg att vårt apotek ska bli bäst i regionen uppmanar hon. Och då menar inte chefen bäst inom det du utbildat dig i. Att vara bäst i regionen på rådgivning, farmaceutisk omsorg och läkemedelsgenomgångar.

Nej, chefen menar något annat som är fjärran från dina universitetsstudier. Men hoppsan, nu har du fått ny regionchef också. Det är tydligen ute med att ha apotekare i högre positioner för nu vill man ha en regionchef från detaljhandeln. Någon som inte är insatt i farmaceutiska frågor.

Gör inget, du har ju kvar dina universitetsböcker hemma om du skulle behöva ta reda på något.

Du nalkas, ljuva sommar.

Etikrådet

För Svensk Farmacis kommentarfunktion gäller lagen om elektroniska anslagstavlor. Som skribent ansvarar du själv för innehållet. Kommentarerna granskas löpande. Språket ska vara vårdat. Personangrepp och nedsättande omdömen om kön, religion, etnicitet, sexuell läggning samt helt irrelevanta eller kommersiella budskap accepteras inte. Inlägg som inte uppfyller reglerna kan komma att raderas helt eller delvis. Om du tycker att ett inlägg inte uppfyller dessa regler - anmäl gärna kommentaren till redaktionen.

Disqus-kommentarer

  • Johan

    Som kontring till försäljningstävlingar har jag ett par gånger föreslagit tävling i farmacevtisk kompetens. Visst, det är inte lika lätt att mäta som antal sålda rader per kund, eller medelköp i kronor. Men jag tror ändå att det går att konstruera sådana tävlingar, om man vill. Men tyvärr, än så länge är det ingen som nappat på förslaget…

  • Fredrik

    Bra idé :). Hur tänkte du lägga upp en sådan tävling?

  • apotekare

    Kanske tänkvärt för de som lägger upp utbildningen? Ska man gå med strömmen och fokusera på dagens apoteksvärld eller ska man försöka driva professionen mot nya, farmaceutiska mål?

  • Snart färdig apotekare

    Låter som två olika utbildningar för min del. Eftersom apotekarrollen rör sig åt så många motsatta riktningar, är det svårt att i en och samma utbildning fånga upp alla roller. Då är det bättre att låta universitetet jobba med etiska frågeställningar och kritiskt värderas kunskap. Det finns ett helt yrkesliv i efterhand att lära sig försäljningsknep om man så önskar. Eftersom det finns så starka krafter som rör farmaceutrollen bort från vård och omsorg inom näringslivet, krävs det lika starka krafter åt motsatt håll som inte styrs till samma grad av marknadsekonomi, inom branschorganisationer och universitet. GPP ska ju gälla på apoteken. Tack etikrådet för att ni engagerar er och påminner oss snart färdiga farmaceuter varför vi ville börja med utbildningen! Oavsett om det var för att hitta botemedlet för cancer eller för att kunna rådge om läkemedel, så var det för att hjälpa andra. Ibland önskar jag att vi skulle få svära en Hippokrates ed bara för att påminna oss om varför vi behövs. Annars kan vi lika gärna lämna över till butiksbiträden och automatiserade datasystem.

  • apotekare

    Jag håller helt med dig. Därför saknar jag en allvarlig diskussion om hur utbildningen kan vara ett instrument i att utveckla apotekarprofessionen åt just det hållet och inte åt försäljarhållet. Det krävs mer än en massa ”kunskap” i form av fakta för att det ska bli verklighet. Man måste också arbeta med nya, mer evidensbaserade sätt att utöva professionen. Annars kommer vi inte att ha någon plats alls i vården. Det blir bara försäljning.

  • Snart färdig apotekare

    Jag håller med. Utbildningen idag är inriktad på att få fram svenska farmaceuter med den tradition som givit oss respekt utomlands, där utveckling av läkemedel och galeniska produkter stått i fokus. Men praktisk användning av kunskaperna är svårare att lära ut, speciellt som de som utbildar inte alltid har färska erfarenheter inom området. Branschorganisationer och näringslivet tycker att utbildningen inte motsvarar verkligheten eller behovet i professionen, vilket jag håller med om. Branschen kräver mer verklighetsnära utbildning för att lyfta professionens status och etablera yrkesrollen närmare vård och omsorg, oavsett om det är läkemedelsgenomgångar på sjukhus eller strukturerade läkemedelssamtal på apotek. Men endast yrkesverksamma med sådan erfarenhet kan erbjuda den kvalitet och den objektivitet som behövs för att ge den erfarenhet som krävs. Det krävs alltså eldsjälar inom professionen/branschorganisationen, som med sin erfarenhet och med sin tro att en förbättrad utbildning är nödvändig för att stärka yrkeskåren, kan erbjuda sin kompetens för universiteten.

    Magisterprogrammet i farmaci på Uppsala Universitet är ett sådant exempel. Idag erbjuds även vidareutbildningar lokalt på olika företag, både inom industrin och inom apoteksbranschen. Men det är inte förrän branschorganisationen erbjuder sin kompetens och för dialog med universiteten som jag kan hoppas på någon förändring. Och en förändring hoppas jag på, för det behöver apotekssverige.

Annonsera och prenumerera

Månadens fråga

Vilken av dessa kandidatstäder anser du mest lämplig för EMA:s nya säte?

Visa resultat

Loading ... Loading ...