Följ Svensk Farmacis nyhetsbrev

Prenumerera och få de senaste nyheterna.
Följ oss på
FacebookTwitterRSS

”Kvantitet är inte kvalitet”

28 augusti 2017
DEBATT: Särskilda ersättningssystem för komplexa tjänster riskerar att driva apotekare och receptarier i riktning mot att bli pengahungriga robotar, skriver Kristin Wisell, doktorand vid Uppsala universitet.

Kvalitet är ofta viktigare än kvantitet.

Om en farmaceut – exempelvis en apotekare – arbetar på öppenvårdsapotek, och gör tio slarviga genomgångar av hur en inhalator fungerar, är det inte värt mycket. Men om hen gör en enda lyckosam kan det som som ringar på vattnet sprida sig till alla patientens vänner och släktingar.

Om apotekaren har fått gå vidareutbildningar och i rollspel övat på öppna frågor, och dessutom tillämpat detta kliniskt, så kan han eller hon göra en mycket stor insats.

En fråga om rökning kan då via motivationstrappan leda till att patienten tar ett kvantitativt pyttelitet, men kvalitativt viktigt, steg mot att sluta röka.

Detta förutsätter att apotekaren har tagit sitt professionella ansvar och jobbat aktivt med att få återkoppling på sitt sätt att interagera med patienter.

I den bästa av världar är apotekaren och receptarien denna altruistiska, professionella vårdare. Det är dit vi bör sikta, och jag är därför motståndare mot särskilda ersättningssystem för komplexa tjänster.

Erfarenheterna av sådana system från andra länder är blandade, och de riskerar driva oss i riktning mot att bli pengahungriga robotar.

Kristin Wisell, doktorand, Uppsala universitet

För Svensk Farmacis kommentarfunktion gäller lagen om elektroniska anslagstavlor. Som skribent ansvarar du själv för innehållet. Kommentarerna granskas löpande. Språket ska vara vårdat. Personangrepp och nedsättande omdömen om kön, religion, etnicitet, sexuell läggning samt helt irrelevanta eller kommersiella budskap accepteras inte. Inlägg som inte uppfyller reglerna kan komma att raderas helt eller delvis. Om du tycker att ett inlägg inte uppfyller dessa regler - anmäl gärna kommentaren till redaktionen.

Disqus-kommentarer

  • Amadou

    Håller med dig Kristin!
    Vad menar man med ”komplex tjänst”? Jag tror att apoteksfarmacevter måste växla upp för att stärka apotekens roll i vård- och läkemedelskedjan. Vårt arbete med att maximera läkemedelsnyttan för den individuella patienten och patientgrupper bör vara en självklarhet anser jag.

  • Ranitidin

    Som att problemet var att stackars kunder ber på bara knän om djupare rådgivning men inte får det. Apoteksfarmaceuten är, trots sin fina utbildning, endast en butiksförsäljare. Visst, man ska kolla dosen och rimlighet i förskrivning men den biten är reducerad till ytterst basiska uppgifter och ska göras snabbt. Varken kunder som grupp eller vården är intresserad av något mer. Det är ett otroligt otacksamt yrke och det sista vi behöver är överdrivet självkritik med utgånspunkt i utopier om hur det borde vara. Det är McDonalds som ÄR. Och hur lyfter vi yrket ur detta träsk (om det händer någon gång)? Ju, just genom att kämpa för att faktiskt ta betalt för det intelektuella jobbet. INTE ta det för givet och sen leva på shampoo och tandkräm.

  • Exilapotekare

    @Ranitidin – tråkigt att höra att du har gett upp (alternativt inte ser varje enskild patient/kund). Jag har inte jobbat på apotek sedan jag gjorde praktiken för betydligt mer än ett decennium sedan, men jobbar nu åter med läkemedelsanvändning och har upptäckt att många patienter _vill_ ha rådgivning kring sina läkemedel. Det är faktiskt upp till dig som legitimerad öppenvårdsfarmaceut att välja att ta ditt yrkesansvar – patientens bästa möjliga läkemedelsanvändning.
    Även om marknadskrafterna tycks vara ”McDonalds” är det du som bestämmer över din yrkesutövning! Och jag erkänner direkt – bättre information från förskrivare och apotek underlättar mitt arbete…

  • Ranitidin

    Det finns en närmast religiöst övertygelse att det lönar sig ekonomiskt att vara en old school sätt duktig farmaceut, men det är inte alls hur marknaden beter sig. Närmast, snabbast och billigast vinner. Bevis är överallt. Visst har många frågor och vill ha rådgivning (och får det i så fall, oftast), men när det kommer till kritan så är de inte villiga att betala för det och då kan inte den biten utvecklas. Och den är faktiskt reducerat till absolut minimum (samma som våra behörigheter och makt i vårdprocessen), för just kunderna ville ha det så. De allra flesta iaf.

Annonsera och prenumerera

Månadens fråga

Den nya apoteksutredningen föreslår att farmaceuter ska sköta hela receptkedjan på apotek. Bra eller dåligt?

Visa resultat

Loading ... Loading ...