Följ Svensk Farmacis nyhetsbrev

Prenumerera och få de senaste nyheterna.
Följ oss på
FacebookTwitterRSS

Slår larm om
dålig arbetsmiljö

19 april 2016
Ett överdrivet fokus på försäljning gör att många svenska apotek är på väg att tappa kundernas förtroende. Det menar apotekarstudenten Danial Shahrokhzadeh som gör sin praktikperiod på apotek. Han vill ge branschen en väckarklocka.

Danial Shahrokhzadeh är apotekarstudent i Uppsala och genomför för närvarande sin apotekspraktik. Han har dessutom jobbat extra på apotek inom flera olika kedjor under studietiden.

Danial är missnöjd med arbetsmiljön och farmaceuternas arbetssätt på apoteken och vill nu berätta om sina erfarenheter.

– Det ser tyvärr ganska illa ut ute i verkligheten. Med ett överdrivet fokus på försäljning håller vi på att urholka det förtroende som patienter sedan länge har för apoteken och farmaceuterna. Om utvecklingen följer i samma spår som idag kommer patienternas förtroende att försvinna. Många patienter har dessvärre redan tappat förtroendet för oss och betraktar inte apoteken och apotekspersonalen som en del av hälso- och sjukvården längre. Min bild är att det faktiskt var bättre på monopoltiden, säger han.

– Det här faller till stor del tillbaka på arbetsgivarna. Det finns flera apotek som betalar ut bonus om man höjer siffrorna och jobbar hårt för att korta kötider. Andra arbetar för att öka antalet receptrader, det vill säga att patienterna ska hämta ut fler läkemedel oavsett vad de egentligen vill eller har behov av. Det här verkar direkt kontraproduktivt på patienternas förtroende för oss. Men man kan inte bara skylla på arbetsgivarna. Det finns också individuella farmaceuter som förefaller vara mer lojala mot företaget än patienterna.

– Enligt hälso- och sjukvårdslagens första paragraf ska hälso- och sjukvården vidta åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och skador. Det är tråkigt att man måste påminna om en så grundläggande formulering. Vi måste hitta tillbaka till att detta är vår viktigaste uppgift, säger Danial Shahrokhzadeh.

Vad kan man göra åt saken?

– I grunden tror jag att det är ganska enkelt. Som företag och som individuella farmaceuter måste vi börja bemöta patienterna på samma sätt som vi själva vill bli bemötta i en sjukvårdsmiljö.

Danial Shahrokhzadeh poängterar dock att han inte bara vill vara negativ när det gäller dagens situation på svenska apotek.

– Det finns skillnader mellan företagen och det finns förstås många duktiga och rakryggade farmaceuter som gör ett bra jobb, säger han.

För Svensk Farmacis kommentarfunktion gäller lagen om elektroniska anslagstavlor. Som skribent ansvarar du själv för innehållet. Kommentarerna granskas löpande. Språket ska vara vårdat. Personangrepp och nedsättande omdömen om kön, religion, etnicitet, sexuell läggning samt helt irrelevanta eller kommersiella budskap accepteras inte. Inlägg som inte uppfyller reglerna kan komma att raderas helt eller delvis. Om du tycker att ett inlägg inte uppfyller dessa regler - anmäl gärna kommentaren till redaktionen.

Disqus-kommentarer

  • Test

    Test

  • Farmaceut

    Tack för att ni tar upp ämnet! Jag tror att de flesta farmaceuter känner sig obekväma med att tvingas prata merförsäljning dagarna i ända. Alla dessa interna tävlingar för att öka försäljningen av kampanjvaror står en upp i halsen. Men, vi biter ihop och gör vårt bästa, för vad skulle det tjäna till att sätta sig emot den här sorgliga utvecklingen? Inge vill riskera att bli impopulär och kanske missgynnad i lönesättningen.
    Grundproblemet ligger i den ekonomiska modellen för hur apoteken ersätts. Ge oss betalt för våra expeditioner och informationstjänster så kanske vi kan få lov att fokusera på det som vi faktiskt är utbildade för!!

  • Apotekare Berglund

    Ett viktigt ämne väl värt att belysa ännu en gång. Apotekens arbetssätt styrs av pengar. Om apoteken inte tjänar pengar så dör de. Om vi, och då menar jag landet Sverige vill att apoteken skall fokusera mer på det farmaceutiska arbetet så måste vi betala för detta. Med nuvarande ersättningsmodell får apoteken väldigt lite pengar för att expediera receptbelagda läkemedel. Antingen arbetar man för en förändring av rådande ersättningsmodell eller så gillar man läget.

  • Ola

    Tack Danial för att du så klarögt belyser var svensk apoteksbransch modell Reinfeldt/Hägglund står idag och vart branschen är på väg. Modigt dessutom att du vågar ta upp detta, med risk för din egen framtid inom branschen. (Men som apotekare kan du i alla fall arbeta utomlands!) Då resultatet av apoteksutredningen enligt uppgift inte får medföra extrakostnader för staten, så är sannolikheten liten att verkliga förbättringar genomförs till följd av utredningen. Således kan vi som är kvar inom yrket, endast göra så gott vi kan i en allt svårare situation.
    Jag önskar dig lycka till i framtiden Danial!

  • Danial

    Tack Ola! Vi får se vad som händer i framtiden, hoppas på att det blir en förbättring!