Följ Svensk Farmacis nyhetsbrev

Prenumerera och få de senaste nyheterna.
Följ oss på
FacebookTwitterRSS

Livsmedelsverket
ger Apoteket indirekt kritik

13 januari 2016
Utan att uttryckligen nämna Apoteket AB kritiserar Livsmedelsverket den aktuella kampanjen Dagsbehovet. Att skrämma människor till att tro att de måste komplettera kosten med tabletter är onödigt, skriver verket.

”Vanlig mat räcker nästan alltid för att få i sig den näring som behövs. Ändå påstår olika aktörer med jämna mellanrum i sin marknadsföring att kosttillskott behövs för en bra hälsa. Tyvärr skapar det lätt en oro i onödan hos konsumenterna”, skriver Livsmedelsverket i ett pressmeddelande idag, onsdag.

I marknadsföringen av kosttillskott påstås ofta att det är krångligt och svårt att få i sig de ämnen som behövs för att kroppen ska må bra, fortsätter Livsmedelsverket. Ibland illustreras detta genom att visa hur mycket som behövs av ett särskilt livsmedel för att få i sig dagsbehovet av en enskild vitamin.

Det är uppenbart att verket indirekt hänvisar till Apoteket AB:s aktuella kampanj som vi skrev om igår.

– En sådan jämförelse blir alldeles missvisande eftersom ingen äter bara en sak, exempelvis bananer eller musslor. Det är helheten av det man äter som räknas, inte enskilda livsmedel eller enskilda dagar, säger Anna Karin Lindroos, nutritionist på Livsmedelsverket, i pressmeddelandet.

– Många som köper dyra kosttillskott gör det helt i onödan. De luras att tro att de gör något bra för hälsan. Men vanlig mat är alltid bäst, fortsätter Anna Karin Lindroos.

– Att skrämma människor till att tro att de måste komplettera kosten med tabletter är onödigt. Kraften bör i stället riktas mot att få ännu fler att äta bättre och mer varierat.

Kristina Fritjofsson, ordförande för Sveriges Farmaceuter, tycker att det är märkligt att staten, via sin apotekskedja, å ena sidan driver en kampanj som syftar till ökad försäljning av kosttillskott och att man å andra sidan via sin myndighet tar kedjan i örat.

– Samtidigt är vetenskapen på det här området svårtolkad och det är i vissa sammanhang svårt att säga vad som är rätt och fel, säger hon.

För Svensk Farmacis kommentarfunktion gäller lagen om elektroniska anslagstavlor. Som skribent ansvarar du själv för innehållet. Kommentarerna granskas löpande. Språket ska vara vårdat. Personangrepp och nedsättande omdömen om kön, religion, etnicitet, sexuell läggning samt helt irrelevanta eller kommersiella budskap accepteras inte. Inlägg som inte uppfyller reglerna kan komma att raderas helt eller delvis. Om du tycker att ett inlägg inte uppfyller dessa regler - anmäl gärna kommentaren till redaktionen.

Disqus-kommentarer

  • Mikael Hoffmann NEPI

    Att de flesta i Sverige inte har behov av kosttillskott finns det en stor samstämmighet om. Om det råder det ingen vetenskaplig osäkerhet.

    Tänk om en kampanj kring kosttillskott istället hade kunnat utgå från hur Apoteket AB – och andra apoteksaktörer – istället hade kunnat hjälpa till att nå de grupper som trots allt har eller kan ha ett behov av kosttillskott och som inte naturligt har en kontakt med hälso- och sjukvården? Fr a de som Livsmedelsverket särskilt lyfter, dvs:
    • Vitamin D till alla barn upp till två års ålder. Vissa barn behöver fortsätta med D-vitamintillskott även efter två år.
    • Folsyra till kvinnor som kan tänkas bli gravida (dvs redan innan de har kontakt med mödravårdscentraler).
    • Vitamin D till äldre som inte regelbundet vistas ute (och andra särskilt utsatta grupper).
    • Vitamin B12 och D-vitamin i form av kosttillskott eller berikade produkter till veganer.

    Till det hade Apoteket AB kunnat komplettera med de enkelt formulerade kostråden från Livsmedelsverket:
    MER grönsaker, frukt och bär, fisk och skaldjur, nötter och frön, rörelse i vardagen
    BYT TILL fullkorn, nyttiga matfettet, magra mejeriprodukter
    MINDRE rött kött och chark, salt, socker, alkohol

    Då hade Apoteket AB kunnat bygga ett förtroende inte bara mot hälso- och sjukvården och Livsmedelsverket utan även mot sina kunder – och kanske på köpet blivit de man vänder sig till för att diskutera andra frågor kring kosttillskott. Nu blev det tyvärr inte så.

  • Johan

    Bra och klarsynt, Mikael. Så borde Apoteket förstås ha gjort i den bästa av världar.