Följ Svensk Farmacis nyhetsbrev

Prenumerera och få de senaste nyheterna.
Följ oss på
FacebookTwitterRSS

"Jag triggas av drivkraften hos entreprenörer"

6 oktober 2015
Apoteksgruppens nya vd, som tillträder vid årsskiftet, är göteborgaren Tony Johansson, 52 år. Han har 30 års erfarenhet från detaljhandel och lång erfarenhet av att bygga och omstrukturera verksamheter. Bland annat som vd för uppköpta Apotek1-kedjan i Sverige.

Han har också 24 år bakom sig inom Shell, där han började som stationsmedarbetare, till att driva bensinstation och slutligen som detaljhandelschef.

– Jag har arbetat mycket med människor och att förstå kunder inom olika franchiseverksamheter.

Under omregleringen av apoteksmarknaden 2009 var han vd för Apotek1-kedjan i Sverige. Redan i maj 2010 meddelade ägarna till Apotek1, apoteksgrossisten Tamro, att man skulle sälja de svenska apoteken till Apotek Hjärtat.

– Under sex månader öppnade vi 31 apotek. Jag var med och byggde upp supportfunktionen, och var också med och startade Sveriges Apoteksförening.

Vad gör dig till en bra vd för Apoteksgruppen?

– Min bakgrund av att ha arbetat med detaljhandel och olika driftsformer, att jag har arbetat mycket med utveckling av verksamheter.

– Jag triggas av drivkraften hos entreprenörer. Därför kommer jag i början att ägna mycket tid till att åka runt och lyssna på entreprenörernas olika förutsättningar inom Apoteksgruppen.

Vad kan du tillföra?

– Ledarskap, tydlighet, erfarenhet av detaljhandel och att skapa en gemensam målbild för Apoteksgruppen.

Vad gör du fram till den 1 januari?

– Jag kommer att ägna tid åt att läsa in mig kring vad som har hänt sedan sist, bland annat genom att träffa Johan Wallér på Apoteksföreningen. Jag kommer också träffa personal på huvudkontoret och nuvarande vd:n Eva Britt Strandberg, samt träffa några av våra entreprenörer innan jag kör igång för fullt den 1 januari.

Vad gör Apoteksgruppen unikt?

– Att det är entreprenörsdrivet. Det finns så mycket möjligheter i en sådan organisation, därför är det väldigt viktigt att samla kraften så att vi drar åt samma håll. Det blir väldigt viktigt att hitta en modell där entreprenören accepterar sådant som är bäst för kedjan, men ändå ger utrymme för entreprenören. Jag har erfarenhet av det från Shell, att få alla att dra åt samma håll. Det kräver en tät dialog och att man arbetar nära varandra. När det funkar händer det mycket.

Var ser du Apoteksgruppen om 5-10 år?

– Jag måste in i verksamheten först innan jag kan svara på den frågan så jag får återkomma till det.

För Svensk Farmacis kommentarfunktion gäller lagen om elektroniska anslagstavlor. Som skribent ansvarar du själv för innehållet. Kommentarerna granskas löpande. Språket ska vara vårdat. Personangrepp och nedsättande omdömen om kön, religion, etnicitet, sexuell läggning samt helt irrelevanta eller kommersiella budskap accepteras inte. Inlägg som inte uppfyller reglerna kan komma att raderas helt eller delvis. Om du tycker att ett inlägg inte uppfyller dessa regler - anmäl gärna kommentaren till redaktionen.

Disqus-kommentarer