Följ Svensk Farmacis nyhetsbrev

Prenumerera och få de senaste nyheterna.
Följ oss på
FacebookTwitterRSS

Inga planer på
att ändra avgift

14 oktober 2014
Apoteksgruppen har förståelse för patientorganisationernas reaktion "om det är så att enskilda apotek inte ser seriöst på tillhandahållandeskyldigheten". Men i dagsläget finns inga planer att ändra serviceavgiften.

Birgitta Lange Sjöblom, kvalitetschef på Apoteksgruppen, hörde av sig med några kommentarer på förmiddagens artikel där tre patientföreningar uttrycker kritik mot bolagets affärsmodell.

Patientföreningarna reagerade på att patienter med dyra läkemedel belastar de entreprenörsdrivna apotekens ekonomi i betydligt högre grad än på apotek i andra kedjor. ”Fel kund” kan därmed innebära en förlust på åtskilliga tusenlappar för apoteket.

Enligt en källa till Svensk Farmaci har det ”absolut hänt” att apotek inom Apoteksgruppen hänvisat patienter till andra apoteksaktörer för att inte behöva ta en förlust.

Birgitta Lange Sjöblom kommenterar:

”Om detta synsätt förekommer på apotek, oavsett apoteksaktör, har vi full förståelse för patientorganisationernas reaktion. På en konkurrensutsatt marknad värnar vi alla om att behålla våra kunder och vi förvånas om det finns enskilda individer som inte ser seriöst på sin tillhandahållandeskyldighet, även om det är orimligt att ha alla läkemedel i lager.

Som vi tog upp i vårt tidigare svar är expediering av enskilda dyra läkemedel en förlustaffär för samtliga apoteksaktörer i branschen och inget unikt för våra apotek, även om det kan slå hårdare mot enskilda små aktörer. Vi gör kontroller för att upptäcka om enskilda apotek drabbas i större utsträckning än andra och följer varje apoteks servicegrad.

Vi för en kontinuerlig dialog med apoteksägare om serviceavgiften och ser i dagsläget inget behov av en revidering.”

För Svensk Farmacis kommentarfunktion gäller lagen om elektroniska anslagstavlor. Som skribent ansvarar du själv för innehållet. Kommentarerna granskas löpande. Språket ska vara vårdat. Personangrepp och nedsättande omdömen om kön, religion, etnicitet, sexuell läggning samt helt irrelevanta eller kommersiella budskap accepteras inte. Inlägg som inte uppfyller reglerna kan komma att raderas helt eller delvis. Om du tycker att ett inlägg inte uppfyller dessa regler - anmäl gärna kommentaren till redaktionen.

Disqus-kommentarer

  • Receptarie

    Tråkigt med ännu ett oseriöst och felaktigt svar från ledningen på en svår och allvarlig fråga!
    Återigen, det Lange Sjöblom skriver om att samma problem med olönsamhet för dyra läkemedel för all aktörer är ju rent ljug. Anledningen till att enskilda apotek inom AG går med förlust på dyra läkemedel är det sjuka systemet man tillämpar på serviceavgiften, nämligen procent på omsättningen. Det finns ingen annan aktör som har detta upplägg att enskilt apotek betalar till huvudägare. Att sedan samhället (läs TLV) betalar för låg ersätttning generellt på Rx är ju en helt annan fråga!Lange Sjöblom lägger över hela skulden på enskilda apoteket/farmaceuten och tillhandahållningsskyldigheten. Om AG skulle ändra på sin modell så skulle ju detta problem ej uppstå! Väldigt märkligt att ett statligt företag använder sig av en sån dålig modell där det är så inbyggt dåligt för apoteken att expediera dyra läkemedel (tillhandahållningsskyldigheten till trots)! Vidare skriver Lange Sjöblom om att man mäter servicegraden! Vad har det med saken att göra? Om ett apotek väljer att inte expediera så höjer ju det servicegraden (något positivt) snarare än sänker. Kundbeställning sänker servicegraden!
    I dialogen hon hävdar som förs med apoteksägarna så kanske man ska tänka efter lite. Troligtvis säger inte enskilda ägarna att ”vi expedierar inte till kund” i dessa diskussioner. Jag tror Lange Sjöblom nog säkert förstår problemet i texten ovan men väljer att blunda för det. Bekvämt att hänvisa till tillhandahållningsskyldigheten och luta sig tillbaka…
    Nej, lyft ut/ändra Rx ur omsättningsberäkningen. Lätt som en plätt och problemet löst