Gå till innehållet
Gå till startsidan

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Namnet Cura försvinner när kedjor slås samman

Sammanslagna Hjärtat och Cura Apotek ska heta Apotek Hjärtat, men får en ny kombinerad logotyp bestående av Hjärtats och Icas befintliga loggor. Cura-apoteken skyltas om först.

I januari slutfördes ICA Gruppens förvärv av Apotek Hjärtat och under våren har Cura apoteket och Apotek Hjärtat förts samman i ett gemensamt bolag.

Nu är det klart att det nya bolaget får namnet Apotek Hjärtat, men med en något förändrad grafisk identitet. Det meddelar Ica i pressinformation i dag.

ICA-märket blir en del av den nya logotypen, se ovan.

I ett första steg kommer samtliga enheter från Cura apoteket att omprofileras. Först ut med den nya profileringen blir Cura-apoteket på ICA Maxi i Lindhagen, Stockholm. Cura-apotekens omprofilering påbörjas under juni och ska vara slutförd vid årsskiftet.

Hjärtat-apoteken skyltas om med den nya logotypen först nästa år.

– Vi väljer att behålla namnet Apotek Hjärtat men lägger till ICA i logotypen. På det sättet drar vi nytta av styrkorna i två av Sveriges starkaste varumärken. ICA vill bli den ledande aktören inom hälsa och förvärvet av Apotek Hjärtat var en viktig pusselbit för att ta den positionen, säger Per Strömberg, vd för ICA Gruppen, i pressmeddelandet.

Arbetet med integrationen fortsätter nu, bland annat med lojalitetsprogrammen för kunderna. I alla apotek som profilerats om till Apotek Hjärtat kommer Hjärtats lojalitetskort gälla. Nästa år kommer lojalitetsprogrammen för ICA och Apotek Hjärtat att samordnas.

Svensk Farmaci skriver mer om sammanslagningen inom kort.

Mest läst